Pagina's

zaterdag 16 mei 2015

Weeën? Nee, zwangerschapsstriemen en een hangbuik.

"Mama zijn dat jouw weeën?", vraag Soetkin terwijl ze naar de zwangerschapsstriemen op mijn buik wijst... Ik leg haar uit dat weeën buikkrampen zijn die er voor zorgen dat je baby kan geboren worden en vertel haar ook dat de streepjes die zij ziet op mijn buik eigenlijk een soort van barstjes zijn in mijn huid die veroorzaakt werden door die hele dikke zwangerschapsbuik. Ik leg haar vervolgens uit dat mama, maar ook moeke en Leen een velletje hebben waarin weinig collageen zit, waardoor onze huid veel minder terug inkrimpt en we meer striemen hebben dan andere mensen ...


Al gauw gaat het gesprek verder op mijn veloverschot en mijn "hangbuik". Of ik dat leuk vind dat mijn buik zo hangt en of dat nog weg gaat, ... Ik herinner haar aan haar uitspraken van een hele tijd terug over de flubberbuik en ja hoor, de herinnering komt terug... Meteen begint ze weer op haar eigen manier door de ruimte te lopen met grote flodderende bewegingen die een flapperende huidplooi moeten voorstellen ...

Soetkin legt hiermee ook meteen de vinger op de wonde. Als er nu iets is dat ik niet leuk vindt aan mijn GBP en de gevolgen ervan, dan is het wel die verschrikkelijke lelijke buik. Ik weet wel dat mijn zwangerschappen en het collageentekort de eerste reden zijn voor het landschap op mijn buik, maar door het vetlaagje stoorde de buik veel minder. Nu ik algemeen slanker wordt, belemmert de buik mij op allerlei vlakken.

In de winkel belemmert hij mijn keuze, hoewel ik hem met de juiste kleding nog enigszins kan verstoppen.  Ik ben Trinny en Suzannah dankbaar dat ze correctiekleding op de markt hebben gebracht en zo slaag ik er zelfs in om af en toe een kleedje aan te doen ... en ja, dat staat me dan wel. Het zijn de momenten dat ik me op en top vrouw voel ... Er is trouwens niet alleen het uiterlijke aspect, maar zo'n hangbuikgedrocht is ook niet erg praktisch bijvoorbeeld als het mooier weer wordt en je begint wat te zweten : het is een plekje dat extra veel zorg vraagt en waar ontstekingen of smetten nooit ver weg zijn. Het ergste moment is als ik 's ochtends of 's avonds naakt in de badkamer sta ... dan wordt ik geconfronteerd met een beeld dat ik niet wil ... met een buik, die weliswaar dunner, maar net daardoor dominanter aanwezig is .... Het is net dat psychische aspect dat het zwaarste doorweegt. Ik voel me nu, zeker in mijn blootje, lelijker dan toen ik nog gewoon dik was en ik weet dat ik niet alleen ben die dat ervaart na een gastric bypass. Ook Guy ervaart het zo ... die buik is nu echt lelijk en ik kan het hem niet verwijten want het is gewoon een realiteit.

Ik heb getwijfeld of ik al dan niet een foto zou plaatsen van mijn buikgedrocht, maar ik heb besloten om het toch te doen en wel om twee redenen. Ten eerste wil ik een eerlijk beeld geven van mijn verhaal en de weg naar mijn nieuwe leven. Ten tweede wil ik de discussie van "het valt wel mee en het zit in je hoofd" vermijden ... Die buik zit echt niet alleen in mijn hoofd, ik kan hem soms wel verstoppen én net dat ga ik nu voor één keer niet doen ...



Ik MOET hier echt nog wat aan laten doen, alle schrik ten spijt. Dit wil en kan ik zo niet laten. Wanneer de tijd er rijp voor is, dat weet ik nog niet. Hoe ik het ga organiseren in combinatie met werk en gezin, daar breek ik af en toe mijn hoofd al over. Wanneer past het in de drukke agenda, wanneer stoort dit het minst voor mijn leerlingen en de rest van het gezin en ... Ik weet het nog niet, maar ik weet wel dat ik hier niet mee verder kan en wil ...

Ik ben er zeker van dat ik mijn "nieuwe ik" maar echt zal bereikt hebben, ook in mijn hoofd, als ik een buikwandcorrectie heb laten doen en terug een toonbare buik heb.

12 opmerkingen:

  1. Ingrid van Giel16 mei 2015 om 17:35

    waarom laat je die correctie niet uitvoeren? je gaat je er veel gelukkiger mee voelen en je agenda gaat zichzelf wel aanpassen. als je de keuze hebt vastgelegd. en de steun kan pas echt komen als jij de beslissing genomen hebt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ingrid, ik laat die zeker doen hoor, maar ik moet gewoon zorgen dat ik lang genoeg een stabiel gewicht heb en ik moet zorgen dat ik genoeg ziektedagen heb ... Na mijn lange afwezigheid van vorig jaar heb ik me echt voorgenomen om dit jaar niet afwezig te zijn owv te voorziene zaken. Maar dat die correctie er komt dat is voor mij al beslist hoor en eigenlijk al voor ik aan mijn maagoperatie begon. Voor mij kon het één niet zonder het ander en dat is nog steeds zo.

      Verwijderen
  2. Ik vind dit zo ongelooflijk moedig van jou! Elke keer opnieuw sta ik versteld van jou!
    Ik durf ervoor wedden dat je je letterlijk en figuurlijk lichter gaat voelen wanneer je die correctie laat uitvoeren. Voor praktische en organisatorische problemen heeft men 'de oplossing' uitgevonden. Indien nodig wil ik die samen met jou bedenken of er actief mijn steentje aan bijdragen! Dikke knuffel! X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Els (al moet ik wel even nadenken welke Els jij zou kunnen zijn :-) ). Ik ben er ook zeker van dat Ik me letterlijk en figuurlijk lichter ga voelen ... Ik droom stiekem al van het lagere gewicht op de weegschaal zonder dat ik er zelf echt iets voor moet doen. Hihihihi!

      Verwijderen
    2. Een oud-liefje van je oudste broer en collega van je buurvrouw! ��

      Verwijderen
    3. Lol Els, de achternaam op zich had ook al geholpen, maar fijn dat je onze linken ook nog even onder de aandacht brengt !!!!!!!! Het roept meteen ook een hoop (fijne) herinneringen op!

      Verwijderen
  3. Als je ten tijde van die ingreep wat kinderopvang nodig hebt, zal ik met plezier 2 tot 5 van je spruiten herbergen en enkele gezellige dagen bezorgen. toi toi. Andere ondersteuning nodig ? je zegt het maar !
    oxo
    Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ine, wat fijn dat jij je huis en je hart weer open stelt. Voorlopig nog geen concrete plannen maar ik denk dat het iets voor volgend schooljaar gaat zijn.

      Verwijderen
  4. Lieve An, wat ontzettend moedig van je hierover zo open te zijn. Ik zou het ook zeker laten doen, maar ik denk wat egoïstischer en liet het doen. Ik hoop dat je het snel geregeld krijgt binnen alle mogelijkheden want je moet ook rekening houden met het herstel naderhand. Een buikwandcorrectie is altijd een gevolg op flink afvallen en veel vrouwen zullen ermee zitten. Ik hoop dat het in België verzekeringstechnisch beter geregeld is en dat je geen lange wachttijden hebt. Heel veel succes ermee, als ik dichterbij wooinde kwam ik je in het gezin vervangen.Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Genoveva, ik zal het inderdaad wel geregeld krijgen, maar het vraagt een langere ziekenhuisopname en ook fysiek een langer herstel dan mijn maagoperatie en dat vraagt dus wel wat organisatie in een groot gezin ... Op gebied van wachtlijsten en verzekering is de situatie in België gelukkig anders dan in Nederland en daar moet ik me niet meteen zorgen om maken.
      Liefs,

      Verwijderen
  5. Zus, een moedige getuigenis, het zit inderdaad niet in je hoofd. het maakt ook dat we begrijpen dat je met alle moeite die je je getroost hebt, ook die laatste stap wil zetten, om niet allen minder zwaar, maar ook naakt mooi te zijn.

    het maakt ook dat ik mijn buik-met-striemen, die groter is dan mijn borsten, kan relativeren.

    groetjes

    Leen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Leen, dankjewel voor je lieve reactie.
      De striemen op je buik zijn het gevolg van 3 prachtige jongens he ... Niet altijd even fijn, maar wel knap dat jij het kan relativeren. Ik vond Manu zijn quote op mijn facebook geweldig : "ik las eens dat de strepen enkel aangeven wat voor een tijgerin je bent". Wij zullen dan goeie tijgerinnen zijn he, die vechten voor onze kroost!!!! :-)

      Verwijderen

Wie wil, kan hier reageren